شیوع و اوج گیری ویروس کرونا در یونان علاوه براینکه اقتصاد این کشور را تحت تاثیر خود قرار داد، باعث شد، لطمه سنگین و جبران ناپذیری به صنایع خلاق و صنایع فرهنگی وارد آید.

شیوع و اوج گیری ویروس کرونا در یونان علاوه براینکه اقتصاد این کشور را تحت تاثیر خود قرار داد، باعث شد، لطمه سنگین و جبران ناپذیری به صنایع خلاق و صنایع فرهنگی وارد آید. شیوع این ویروس در اکثر جوامع موجب تعطیلی بسیاری از کسب و کار ها و به تبع آن گسترش بیکاری و رشد معضلات اجتماعی شده است. اما در بعد فرهنگی، معمولا این صنایع در زمان های خاص مانند بر گزاری جشنواره ها، نمایشگاه ها و ...  در آمد زایی دارند، شیوع ویروس کرونا، اواخر زمستان سال گذشته و اوایل بهار امسال موجب شد که کلیه جشنواره های محلی و بین المللی تعطیل شوند.  ازآنجمله می توان به جشنواره بین المللی فیلم شهر تسالونیک یعنی دومین شهر بزرگ یونان که هر ساله در اوایل ماه دسامبر( دیماه) با حضور صدها فیلم از یونان و سراسر جهان برای مدت یک هفته برگزار می­شد، اشاره کرد. این جشنواره امسال برگزار نشد و بدین ترتیب هنرمندانی که برای تولیدات سینمایی خود هزینه های فراوانی کرده بودند، نتوانستند از زحمات خود بهره ای ببرند و به ادعای مسئولین این جشنواره و وزارت فرهنگ یونان صدها هزار یورو (تخمین حدوداً پانصد هزار یورو) به این جشنواره و هنرمندان خسارت وارد شد.

تقریبا بیشتر جشنواره­های بین المللی تابستانه یونان و منجمله جشنواره بین المللی شهر آتن، شهر تسالونیکی دومین شهر بزرگ یونان، شهر پاتراس سومین شهر بزرگ این کشور ، جزیره کرت و دیگر شهرهای این کشور برگزار نشدند و فقط تعداد محدودی با رعایت پروتکل های بهداشتی و در فضای باز به اجرا در آمدند که این امر خسارت فراوان مالی به هنرمندان و به دولت یونان وارد کرد.

برگزاری اینگونه جشنواره های بین المللی که با حضور گسترده گردشگران خارجی و شهروندان این کشور همراه است، سالانه حدود یک میلیارد یورو برای دولت و بخشش خصوص درآمد دارد، که شیوع ویروس کرونا مانع از تحقق این درآمدها در سال 2020 گردید.

جشنواره بین المللی  کتاب ماه می (اردیبهشت) شهر تسالونیک که یکی از مهمترین نمایشگاه کتاب این کشور است نیز امسال به علت شیوع ویروس کرونا برگزار نشد و خسارات فراوانی به این جشنواره، ناشران و نویسندگان وارد آورد.

انجمن ناشران یونان روز گذشته با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: متاسفانه به علت شیوع ویروس کرونا (کوید- 19) و تدابیر دولت، این اتحادیه به رغم هزینه فراوان برای آماده سازی تاسیسات لازم برای برگزاری جشنواره کتاب، این برنامه در شهر آتن و سراسر یونان برگزار نخواهد شد.

این انجمن همچنین اعلام کرد: لغو برگزاری این جشنواره مهم که ماهها برای برگزاری با شکوه آن برنامه ریزی و هزینه مالی و فرهنگی شده بود ، موجب خسارات فراوان به ناشران و نویسندگانی که لیست های کتاب های خود را به این انجمن ارسال کرده بودند، شده و از این بایت به سهم خود پوزش می طلبد.

در همینن حال رسانه های خبری یونان گزارش داده­اند: چهل و نهمین جشنواره کتاب شهر آتن نیز  لغو شده است و وزارت فرهنگ یونان با انتشار بیانیه ای ضمن تشکر و قدردانی از همراهی نویسندگان و ناشران اعلام کرد، این وزارتخانه در تلاش خواهد تا برای جبران خسارات وارد شده به این جشنواره، ناشران و نویسندگان کمک هایی را در نظر بگیرد و ضرورت ارایه کمک به اصناف را در هیات دولت مورد تاکید قرار دهد.

به هر حال، بیش از سی درصد درآمد ناخاص کشور یونان از توریسم تامین می گردد. صنعت توریسم در هر کشور معمولا با برنامه های متنوع فرهنگی نظیر جشنواره های فصلی و غیره همراه است. متاسفانه شیوع این ویروس اجرای بسیاری از این برنامه ها را با چالش جدی مواجه کرد. گرچه دولت یونان با جایگزینی برنامه ها در فضای باز مانند سینمای ساحلی تلاش نمود حداقل هایی را ارائه نماید، اما به هر شکل نتوانست هزینه های انجام شده را جبران نماید.

کد خبر 2118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =